AMD Kondigt Nieuwe Ray Tracing-technologie aan te Midden van Gemengde Gebruikerservaringen
AMD heeft een nieuwe hardwarematige aanpak voor ray tracing aangekondigd die een aanzienlijke prestatieverbetering moet opleveren. Deze aankondiging komt op een moment dat gebruikers van de huidige generatie kaarten, zoals de Radeon RX 7900 XT, wisselende ervaringen rapporteren, met zowel sterke prestaties in traditionele games als enkele hardnekkige problemen.
De Praktijkervaring met de Radeon RX 7900 XT
De AMD Radeon RX 7900 XT, een high-end videokaart uit de RX 7000-serie met 20 GB GDDR6-geheugen, wordt door gebruikers geprezen om zijn relatief compacte formaat, zeker in vergelijking met concurrenten zoals de NVIDIA 3080 Ti. Ook de Adrenalin-software van AMD wordt positief ontvangen en door sommigen zelfs verkozen boven NVIDIA’s GeForce Experience. Een gebruiker die de kaart voor €850 aanschafte, merkte op dat dit aanzienlijk goedkoper was dan de concurrerende 4070 Ti. De geluidsproductie is hoorbaar maar niet storend, en eventuele ‘coil whine’ verdween na de installatie van de drivers.
Toch zijn er ook duidelijke minpunten. De prijs, die richting de duizend euro gaat, wordt als “krankzinnig” bestempeld. Een significant probleem doet zich voor bij virtual reality (VR). Ondanks uitstekende framerates ervaren gebruikers een onprettige fisheye-vervorming in het linkeroog, een softwarematig probleem dat hopelijk met toekomstige drivers wordt opgelost. Veel gebruikers laten functies als ray tracing en upscaling links liggen, omdat de kaart op een resolutie van 3440×1440 native al 120 fps op ultra-instellingen haalt.
AMD’s Antwoord: De Nieuwe Radiance Core
Precies op het gebied van ray tracing, waar de huidige kaarten achterblijven op de concurrentie, komt AMD nu met een grote innovatie. Het bedrijf heeft, in samenwerking met Sony, de “Radiance Core” onthuld. Dit is een compleet nieuwe, toegewijde hardwarecomponent in de volgende generatie Radeon GPU’s, speciaal ontworpen om de prestaties van ray tracing en met name path tracing drastisch te verbeteren. AMD erkent hiermee de achterstand op NVIDIA’s nieuwste Blackwell-chips, zoals bleek uit recente tests met games als Doom The Dark Ages.
Een Technische Revolutie voor Lichtberekeningen
Volgens Mark Cerny, de hoofdarchitect van de PS5, en Jack Huynh van AMD, ligt de kracht van de Radiance Core in het volledig overnemen van de ‘ray traversal’-berekeningen. In de huidige architectuur moeten de GPU-shaders constant schakelen tussen twee taken: het berekenen waar miljoenen lichtstralen de geometrie van een scène raken (traversal) en het daadwerkelijk inkleuren en belichten van die scène (shading). De Radiance Core neemt de volledige traversal-taak op zich. Dit ontlast niet alleen de CPU, maar ook de GPU-shaders. “Hierdoor kan de GPU zich focussen op waar hij het beste in is: shading en belichting,” aldus Huynh.
De Toekomst van Gamen met AMD
Het resultaat van deze nieuwe aanpak moet volgens Cerny een “aanzienlijke snelheidsboost” zijn, niet alleen omdat de logica in gespecialiseerde hardware zit, maar ook omdat de Radiance Core onafhankelijk van de standaard GPU-shaders opereert. Hoewel het nog onduidelijk is wanneer deze technologie beschikbaar zal zijn voor pc-gamers, is het een duidelijke stap van AMD om de technologische kloof met NVIDIA te dichten. Samen met andere ontwikkelingen in het verschiet, zoals FSR Redstone, lijkt AMD vastberaden om zijn positie in de GPU-markt verder te versterken.